بررسی ساده استخوان فک بالا و پایین (از آناتومی تا مشکلات و درمان های فک)

admin 30 خرداد 1403 0 comment

همیشه آشنایی با آناتومی اندام های بدن شگفت انگیز بوده و باعث می شود که انسان حقایق جدیدتری را کشف کند. در این بخش از مقاله لبخند فا قصد داریم در مورد آناتومی استخوان فک صحبت کنیم و بیشتر با ساختار، کارکرد و مشکلات و بیماری های این بخش از بدن آشنا شویم. شاید تا کنون برای شما هم پیش آمده باشد که با عفونت دندان پوسیده یا جراحی دندان عقل، درد را روی استخوان فک حس کرده باشید! و یا با مشکلاتی نظیر کیست فک و کاشت ایمپلنت دندان مواجه شده باشید! در این حالت همه ما دوست داریم با داشتن تصویری روشن از وضعیت کلی استخوان فک به نقطه درد پی ببرید و بخواهید بیشتر با ساختار استخوان فک آشنا شوید. این مقاله مخصوص شماست! ما همه چیز را به زبانی ساده برایتان شرح می دهیم 🙂

با استخوان فک چقدر آشنا هستید؟

استخوان فک بالا و پایین دو بخش از ساختار مهم استخوانی اجزای چهره هستند. ماگزیلا و مندیبولاری عملکرد های ضروری مانند جویدن، صحبت کردن و بلع خوراک را انجام می دهند. چهره بدون وجود استخوان فک ساختار خاصی ندارد و در صورت وجود هر گونه اختلال در این استخوان ها مشکلات عدیده ای در انجام کارهای روزانه به وجود می آید. به عکس استخوان فک انسان که در زیر درج کرده ایم دقت کنید:

استخوان فک بالا و پایین

آشنایی با استخوان فک بالا (Maxilla)

استخوان فک بالا به عنوان ماگزیلا یا ماگزیلاری خوانده می شود. این استخوان کاملا قسمت بالایی صورت را تشکیل می دهد. این استخوان از به هم پیوستن دو تکه استخوان متقارن تشکیل شده که قوس دندانی بالایی را تشکیل می دهد. این قوس فکی می تواند دندان های بالا را در خود نگه دارد.

وظایف ماگزیلا

استخوان فک بالایی وظایف متعددی را بر عهده دارد که شامل موارد زیر است:

  • حمایت از دندان و تسهیل جویدن

ریشه دندان بالایی در فک بالا قرار دارد و ماگزیلا وظیفه حمایت و حفاظت از دندان ها را بر عهده دارد. استخوان صورتمانند تکیه گاه برای دندان عمل می کند که می تواند آن را در مقابل نیروهای وارد شده هنگام جویدن حمایت کند.

  • ساختار دهی به صورت

یکی دیگر ا وظایف ماگزیلا، دادن ساختار به صورت است. استخوان می تواند زیرسازی بینی، گونه و حدقه چشم را تشکیل داده و به صورت شکل منحصر به فرد بدهد.

استخوان فک بالا

آشنایی با استخوان فک پایین (mandibula)

استخوان فک پایین به مندبیل یا مندیبولاری مشهور است. در اصطلاح عامیانه به عنوان چانه خوانده می شود. این استخوان نیز به صورت U است و وظایف زیادی را بر عهده دارد. فک پایین بزرگ ترین و پایین ترین استخوان اسکلت صورت محسوب می شود. این استخوان کاملا متحرک و توسط مفاصل گیجگاهی فک به استخوان های تمپورال جمجمه متصل می شود.

نکته: فک پایین می توانید شواهد خوبی برای تاییدات پزشکی قانونی باشد، زیرا شکل آن در طول زندگی فرد تغییر می کند و می توان از آن برای تعیین سن فرد متوفی هم استفاده کرد.

وظایف استخوان فک پایین

استخوان فک پایین وظایف زیادی را بر عهده دارد که شامل موارد زیر است:

  • گفتار و ارتباط

این استخوان امکان تولید گفتار را فراهم کرده است. این استخوان در واقع دندان های زیررا در خود جای داده و از زبان، لب و گونه پشتیبانی می کند. این استخوان در ایجاد آواها و گفتن کلمات تاثیر زیادی دارد. حتما دقت کرده اید که هنگام گفتن کلمات این استخوان به حرکت در می آید و در افرادی که دچار مشکل در فک پایین هستند نمی توانند به خوبی صحبت کنند.

  • کمک به خوردن و بلعیدن

مندیبولاری به خوردن و بلعیدن کمک زیادی می کند. عملیات خوردن و بلعیدن با کمک استخوان ماگزیلا انجام می شود. حرکت استخوان مندیبولاری حتی برای ریزتر کردن غذا نیز اهمیت دارد و به بلعیدن و هضم آسان کمک می کند.

مشکلات رایج استخوان فک

ماگزیلا و مندیبولاری با اینکه از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار هستند، اما ممکن است با مشکلاتی هم رو به رو شوند که در نتیجه آن سلامت دهان و دندان را به خطر بیاندازد:

  • اختلال در مفصل گیجگاهی
  • شکستگی استخوان های ماگزیلا یا مندیبولاری
  • ناهنماهنگی و مال اکلوژن

درمان مشکلات استخوان فک در خانه

مشکلات فک اغلب دوره درمان طولانی مدت دارند و افرادی که به مشکلات فک دچار هستند به دنبال روشی سریع برای درمان در خانه می گردند. از روش های مختلف برای بر طرف کردن مشکلات فک استفاده می شوند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از دارو

یکی از روش های درمان مشکلات فک استفاده از دارو است که در شرایط درد، انقباض عضلات فک و فیزیوتراپی تجویز می شود. در نهایت با استفاده آتل می توان به تقویت عضلات کمک کرد.

  • استفاده از ارتودنسی

ارتودنسی زمانی استفاده می شود که ناهماهنگی مال اکلوژن به وجود بیاید. بریس ها، الاینر ها و وسایل ارتودنسی جهت تغییر موقعیت دندان استفاده می شود.

  • جراحی فک

جراحی فک زمانی استفاده می شود که نیاز به ترمیم فک، پیوند jaw bone، یا کشیدن دندان باشد. در جراحی های فک که نیاز به برداشتن تمام یا بخشی از استخوان باشد، قسمت برداشته شده را می توان با آبکاری فلزی یا استخوان از جای دیگری در بدن جایگزین کرد. عضلات دهان پس از عمل به صورت متفاوت فعالیت می کنند و در مواجه با اختلال حرکتی نیاز به درمان دارند. در طول درمان نیز از لوله تغذیه استفاده می شود و گاهی اوقات تراکئوتومی برای حفظ تنفس انجام می شود.

جراحی بازسازی فک

از دست دادن استخوان که به عنوان پوکی استخوان شناخته می شود، از طریق پیوند استخوان برای حمایت از ایمپلنت دندان انجام می شود.

روش های تقویت استخوان فک

روش های مختلفی برای تقویت استخوان صورت وجود دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان

پیشنهاد می شود برای رعایت بهداشت دهان و دندان از مسواک زدن دوبار در روز، کشیدن نخ دندان غفلت نکنید. این کار باعث می شود خطر ابتلا به پوسیدگی دندان کاهش یابد و تحلیل jaw bone رخ ندهد.

  • معاینات منظم دندانپزشکی

یکی از روش های جلوگیری از بروز مشکلات دهان و دندان و استخوان صورت، انجام معاینات ضروری و مراجعه منظم به دندانپزشک است.

  • تغذیه مناسب

همیشه داشتن تغذیه مناسب و استفاده از سبک زندگی سالم به جذب کلسیم و ویتامین و موارد مورد نیاز استخوان ها کمک زیادی می کند. اجتناب از عوامل استرس زا و ایجاد فشار زیاد روی استخوان فک بالا و پایین و دندان قروچه یکی دیگر از عوامل پیشگیری از بروز آسیب استخوان است.

در این مقاله از لبخند فا سعی کردیم به تشریح اناتومی jaw bone بپردازیم و مشکلاتی که ممکن است برای فک و دهان پیش آید را با دقت بیشتری بررسی کنیم. آشنایی با آناتومی استخوان فک به شما کمک می کند درک بیشتری نسبت به روش های درمان و تغییراتی که در استخوان رخ می دهید، داشته باشید. در صورت وجود هر گونه سوال می توانید از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.