آشنایی با 5 دسته اصلی دهانشویه و بررسی کاربرد هر یک از آن ها

admin 13 تیر 1403 0 comment

اغلب افراد تصور می کنند، یک نوع دهانشویه وجود دارد و به صورت عموم می توانند از آن استفاده کنند. اما در حقیقت 5 نوع دهان شویه مختلف وجود دارد که هر یک کاربرد خاص خودش را دارد و امکان استفاده از آن برای عموم افراد توصیه نمی شود. حتی استفاده از آن به قدری حساس است که امکان فروش آن ها بدون نسخه پزشک فراهم نیست و شما باید برای خرید آن نسخه پزشک را همراه داشته باشید. برخی افراد هم قصد دارند دهان شویه را به برنامه بهداشت دهان و دندان خود اضافه کنند. در این صورت نیاز به اطلاعات بیشتری برای انتخاب دهان شویه دارند و به همین دلیل قرار است این مقاله به شما کمک کند 🙂 در انتها در نظر سنجی ما شرکت کنید:

چرا این مقاله را بخوانیم؟

این مقاله به شما کمک می کند با سرعت بیشتری و به ساده ترین حالت ممکن با انواع دهان شویه آشنا شوید، کاربرد هر کدام را بهتر بشناسید، مناسب ترین نوع دهان شویه را برای خود خریداری کنید!

آشنایی با دسته بندی دهانشویه ها از نظر دندانپزشک ها

اینفوگرافیک آشنایی با انواع دهانشویه

مزایا و فواید دهانشویه

مزایا و فواید دهان شویه شامل موارد بسیاری است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از بوی بد دهان
  • جلوگیری از تشکیل پلاک دندانی اگر از دهانشویه های ضد پلاک دندان
  • جلوگیری از تشکیل پوسیدگی

آشنایی با انواع دهانشویه ها از نظر کاربرد

دهان شویه ها انواع مختلفی دارند که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- دهانشویه آرایشی

همانطور که از نام آن مشخص است، هدف دهان شویه های آرایشی کنترل موقت بوی بد دهان و از بین بردن میکروب ها هستند. بنابراین دهان شویه آرایشی صرفا مخصوص استفاده کوتاه مدت هستند.

2- دهانشویه فلوراید

دهانشویه های حاوی فلوراید به بازسازی مینای ضعیف دندان در فرایند معدنی سازی کمک می کند و دندان ها را در مقابل پوسیدگی و فرسایش دندان مقاوم می کند. زمانی که از این دهان شویه استفاده می کنید، به بر طرف کردن علائم پوسیدگی و حفظ سلامت دندان کمک زیادی می کنید. دهان شویه های حاوی فلوراید دارای غلظت های گوناگونی هستند و استفاده از بهترین غلظت فلوراید باعث می شود از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید. برخی دهان شویه های حاوی فلوراید حاوی روغن های ضروری و عصاره چای سبز هستند که می تواند مینای دندان را تقویت کند.

دهانشویه فلوراید

3- دهانشویه ضد عفونی کننده

دهان شویه های ضدعفونی کننده به از بین بردن باکتری هایی که باعث بوی بد دهان می شوند کمک کرده و حاوی مواد کشنده باکتری هستند. روغن اکالیپتوس نیز یک عامل ضد باکتری موثر است که معمولا در برخی از محصولات دهانشویه آنتی سیتیک برای کمک به کشتن باکتری ها و مبارزه با پلاک ها مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این گیاه اکالیپتوس به عنوان یک گیاه ضد عفونی کننده شناخته شده است.

4- دهانشویه طبیعی

دهان شویه های طبیعی از جمله دهان شویه هایی هستند که بدون الکل طبی بوده و با داشتن طعم ملایم تر قابل استفاده برای شما هستند.

5- دهانشویه سفید کننده

امروزه مراقبت از دندان ها اهمیت زیادی پیدا کرده است. زیرا داشتن دندان های سفید روشن و لبخندی جذاب بسیار ضروری است. مردم علاقه زیادی به دریافت محصولات مراقبت از دندان با خاصیت سفید کنندگی دارند. یک دهانشویه سفید کننده می تواند مکمل خوبی برای از بین لکه ها و درخشان کردن دندان های کدر باشند.

دهانشویه سفید کننده

موارد استفاده از دهانشویه

به صورت کلی در موارد بسیاری از دهانشویه استفاده می شود:

  • نیاز به رفع مشکلات دهان و دندان
  • ماهش پلاک دندانی
  • درمان التهاب لثه
  • رفع پوسیدگی دندان
  • رفع بوی بد دهان
موارد استفاده از دهانشویه ها

این نوع دهان شویه ها به صورت درمانی محسوب می شوند و با داشتن مواد فعال موجود در آن ها به حل مشکلات کمک می کند. این در حالی است که سایر دهان شویه ها صرفا برای از بین بردن بوی بد دهان قابل استفاده هستند. دهان شویه های درمانی را می توان بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کرد.

آیا دهانشویه برای دندان ها حساسیت ایجاد می کند؟

گاهی اوقات زمان استفاده از دهانشویه احساس می کنید، دندان هایتان دچار حساسیت شده باشد. اگر دندان های شما هم به استفاده از دهان شویه حساس باشد، به دنبال خمیردندانی باشید که سیترات پتاسیم، نیترات پتاسیم، فسفات کلسیم، فلوراید قلع و یا فلوراید سدیم را در ترکیبات خودش داشته باشد. سیترات پتاسیم و نیترات پتاسیم عاج و اعصاب داخل دندان را بی حس خواهد کرد. حتی برخی دهان شویه قابلیت رفع پلاک و جرم دندان را دارند که باعث جلوگیری از ایجاد پوسیدگی و حساسیت خواهد شد. ترکیبات دهان شویه ها مانند دهان شویه ی میسویک عملکردی به این شکل دارد که از ورود مواد محرک به عاج دندان جلوگیری کرده و باعث تقویت دندان می شود.

معرفی بهترین دهانشویه برای کودکان

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید، می توانید از دهانشویه هم برای کودکان استفاده کنید. بسیاری از انواع دهانشویه ها حاوی الکل هستند و اگر کودک آن را ببلعد برای کودکان مضر خواهد بود.

نکته: استفاده از دهانشویه برای کودکان زیر شش سال مجاز نیست، چرا که دندان های آن ها در حال شکل گیری بوده و در مقابل فلوراید آسیب پذیر است.

معرفی بهترین دهانشویه برای بود بد دهان

افراد زیادی همواره از بوی بد دهان در رنج هستند و تصور می کنند راه حل مناسبی برای آن وجود ندارد. اما استفاده از دهان شویه های مخصوص بوی بد دهان بهترین گزینه هستند. دقت کنید که بوی بد دهان می تواند ناشی از هالیتوزیس باشد که از حالت خفیف تا شدید متغیر است. نکته ای که وجود دارد این است، اگر مدام دچار بوی بد دهان هستید، به معنای وجود باکتری ها، التهاب لثه و بیماری های لثه خواهد بود. بنابراین در این حالت بهترین گزینه استفاده از دهان شویه های آنتی باکتریال است و با مراجعه به دندانپزشک می توانید این مورد را بیشتر بررسی کنید.

بهترین دهانشویه ها

معرفی بهترین دهانشویه برای دهان خشک

شاید تا کنون برای شما هم پیش آمده باشد که دهانتان به شدت خشک شود و احساس کنید در بازه های زمانی کوتاه باید آب بنوشید. در این صورت باید گفت اگر خشکی دهان دارید، توصیه می کنیم که از دهانشویه هایی که در ترکیب ساخت آن الکل وجود دارد، استفاده نکنید. وجود این ماده باعث می شود که علائم خشکی دهان شما شدت یابد و ممکن است نیاز به شست و شوی تخصصی برای کاهش خشکی دهان داشته باشید.

معرفی بهترین دهانشویه برای التهاب لثه

اگر شما هم دچار التهاب لثه هستید پیشنهاد می شود، دهان شویه برای عفونت لثه استفاده کنید که دارای ترکیبات ضد پلانک، ضد باکتری و ضد التهاب لثه باشد. علی الخصوص اگر دندانپزشک به شما گوشزد کرده باشد که در آستانه ابتلا به بیماری لثه هستید، بهترین گزینه برای شما دهانشویه برای التهاب لثه و زخم زبان خواهد بود، چرا که در ترکیب خود کلرهگزیدین دارد. دهان شویه کلرهگزیدین که به کشتن باکتری ها کمک زیادی می کند.

معرفی بهترین دهانشویه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

در حالت کلی می توان گفت، دهان شویه فلوراید باعث تقویت مینای دندان می شود.

اینفوگرافیک در مورد دهانشویه ها

اما با توجه به تنوع زیادی که دهان شویه ها دارند، می توان گفت دهان شویه ای مناسب پوسیدگی دندان است که حاوی ترکیبات زیر باشد:

  • زینک کلراید: این ترکیب دارای خواص ضد باکتریایی است و از به وجود آمدن پلاک دندان و بروز پوسیدگی جلوگیری می کند.
  • ستیل پریدینیوم کلراید: دهان شویه هایی که این ماده را در ترکیب خود دارند به از بین رفتن عفونت کمک می کند.
  • سدیم فلوراید: وجود این ماده در ترکیب دهانشویه باعث می شود پلاک دندانی از بین برود و از پوسیدگی جلوگیری شود.
  • الکل: در برخی دهانشویه ها ترکیب 8 درصد الکل وجود دارد تا به راحتی جذب مخاط شود.

چگونه بهترین دهان شویه را انتخاب کنیم؟

دهان شویه اغلب توسط دندانپزشک مشخص می شود. دهان شویه هایی که دارای فلوراید زیاد هستند، برای کسانی تجویز می شود که پوسیدگی دندان زیادی دارند. این دهان شویه ها به صورت هفتگی و یا روزانه مصرف می شوند. استفاده خودسرانه و بدون تجویز این دهانشویه ها ممکن است اثرات جبران نشدنی داشته باشد. امروزه گفته شده که بهترین شیوه استفاده از دهان شویه های فلوراید دار این است که مقدار مجاز آن به آب خوراکی افزوده شود. با مراجعه به دندانپزشکی می توانید بهترین نوع دهانشویه را انتخاب و خریداری کنید. دهان شویه های درمانی نیز مانند کلرهگزدین و لیسترین صرفا با تجویز پزشکان مصرف می شود. استفاده از دهان شویه ها و دهان شویه های ضد عفونی کننده می تواند باکتری های مفید دهان را از بین ببرد و حتی باعث ایجاد قارچ در دهان شود.

سخن پایانی

در این مقاله از لبخندفا سعی کردیم به صورت کلی شما را با بحث دهان شویه ها و انواع آن ها آشنا کنیم تا برای تهیه و خرید آن آسوده باشید. علاوه بر این در لبخندفا سعی داریم در راستای ارتقا دانش بهداشت عمومی دهان و دندان مقالات خوبی درج کنیم. بنابراین می توانید منتظر مقاله جدید ما در خصوص آناتومی لثه باشید 🙂

نظرسنجی در مورد استفاده از دهانشویه

  • استفاده از دهانشویه چه تاثیری در افزایش بهداشت دهان و دندان شما داشته است؟
  • کدام نوع دهان شویه برای شما مناسب بود و چرا؟
  • پیشنهاد شما برای افرادی که به تازگی وارد دنیای آشنایی با دهان شویه شده اند چیست؟
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.