6 علت درد دندان بعد از پر کردن + روش های درمان این درد

لبخندفا 5 شهریور 1403 0 comment

پر کردن دندان یکی از متداول ترین روش های درمانی در دندانپزشکی است که برای ترمیم و بازسازی دندان های آسیب دیده استفاده می شود. این فرایند معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود تا بیمار در حین عمل، هیچ گونه دردی را احساس نکند. با این حال، تجربه درد بعد از ترمیم دندان می تواند برای برخی از بیماران نگران کننده باشد. این درد معمولاً به دلایل مختلفی رخ می دهد، در اکثر موارد طبیعی و موقتی است و با روش های مختلفی قابل درمان است. در این مقاله به علت درد دندان بعد از پر کردن و روش های کاهش آن می پردازد.

پر کردن دندان چیست؟

پر کردن دندان به معنای جایگزینی بافت های آسیب دیده یا پوسیده دندان با مواد ترمیمی است. ترمیم دندان به چندین مرحله تقسیم می شود. در ابتدا، دندانپزشک بخش های پوسیده دندان را با استفاده از ابزارهای خاص برداشته و سپس محل خالی را با مواد مخصوصی مانند آمالگام، کامپوزیت رزین، طلا یا سرامیک پر می کند. این مواد به نحوی طراحی شده اند که دندان را در برابر فشارهای جویدن محافظت کنند و به ترمیم و بازسازی ساختار دندان کمک کنند.

علت درد دندان پس از پر کردن

بعد از ترمیم دندان، برخی از بیماران ممکن است درد یا حساسیت را تجربه کنند. این درد می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که در ادامه به طور جداگانه به هر یک از این عوامل خواهیم پرداخت:

حساسیت دندان به دما

درد دندان بعد از پر کردن بعد علت حساس شدن به سرما و گرما

یکی از رایج ترین دلایل درد پس از پر کردن، حساسیت دندان به تغییرات دما است. این حساسیت ممکن است زمانی که بیمار غذای گرم یا سرد مصرف می کند، تشدید شود. حساسیت معمولاً به دلیل تحریک اعصاب دندان در ناحیه ای که پر شده است، ایجاد می شود و درد معمولاً به مرور زمان کاهش می یابد.

ارتفاع نادرست پر کردن

گاهی اوقات ممکن است پر کردن دندان به درستی تنظیم نشده باشد و ارتفاع پرکردگی با دندان های مجاور متناسب نباشد. این موضوع می تواند باعث ایجاد فشار زیاد بر دندان پر شده و در نتیجه منجر به درد شود.

درد دندان بعد از پر کردن به علت التهاب عصب دندان

در برخی موارد، ممکن است ترمیم دندان باعث التهاب عصب دندان شود. این التهاب ممکن است به دلیل نزدیکی پرکردگی به عصب یا استفاده از مواد شیمیایی خاص در طی فرایند پر کردن ایجاد شود.

حساسیت به مواد پرکننده

برخی از افراد ممکن است به مواد مورد استفاده در پر کردن دندان حساسیت نشان دهند و به صورت درد و ناراحتی بروز کند. این حساسیت می تواند علت درد دندان بعد از عصب کشی نیز باشد.

آسیب به بافت های اطراف دندان

در طی فرایند پر ترمیم دندان، ممکن است بافت های اطراف دندان آسیب ببینند.  آسیب می تواند باعث التهاب و درد در ناحیه اطراف دندان شود.

فشار بر عصب های دندان از علت های درد دندان بعد از پر کردن

اگر پرکردگی بسیار نزدیک به عصب دندان باشد، می تواند باعث فشار بر عصب و ایجاد درد شدید شود. این نوع درد ممکن است به شکل ضربانی یا دائمی باشد و معمولاً با لمس یا فشار بر دندان تشدید می شود.

روش های درمان درد بعد از پر کردن دندان

درد دندان پس از ترمیم می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد و برای هر یک از این عوامل، روش های درمانی خاصی وجود دارد. در این بخش به طور جداگانه به بررسی آن ها می پردازیم:

درمان حساسیت دندان به دما بعد از ترمیم دندان

یکی از ساده ترین روش ها برای کاهش حساسیت دندان به تغییرات دما، استفاده از خمیردندان های مخصوص دندان های حساس است. این خمیردندان ها حاوی موادی هستند که به مسدود کردن توبول های دنتین (مجاری کوچکی که به عصب دندان منتهی می شوند) کمک می کنند و به مرور زمان حساسیت دندان را کاهش می دهند.

تا زمانی که حساسیت دندان کاهش نیافته است، بهتر است از مصرف غذاها و نوشیدنی های بسیار گرم یا سرد پرهیز کنید. این کار می تواند از تحریک بیشتر اعصاب دندان جلوگیری کند.

استفاده از ژل های فلوراید یا شستشوی دهان با محلول های حاوی فلوراید می تواند به تقویت مینای دندان و کاهش حساسیت کمک کند. فلوراید به تقویت لایه محافظ دندان کمک کرده و از انتقال حساسیت به عصب دندان جلوگیری می کند.

تنظیم ارتفاع پرکردگی

اگر درد دندان بعد از پر کردن به علت پر شده بیش از حد  دندان باشد باید ارتفاع آن را با سطح سایر دندان تنظیم کرد. در این حالت، بهترین راه حل مراجعه مجدد به دندانپزشک است. دندانپزشک با استفاده از ابزارهای دقیق، پرکردگی را تنظیم می کند تا فشار اضافی روی دندان کاهش یابد.

درمان التهاب عصب دندان

مصرف قرص ضد التهاب برای درمان درد پس از ترمیم دندان

در مواردی که عصب دندان ملتهب شده باشد، مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (مانند ایبوپروفن) می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. این داروها به کاهش تورم و فشار روی عصب دندان کمک می کنند.

اگر التهاب عصب دندان شدید باشد و با روش های معمول کاهش نیابد، ممکن است نیاز به درمان ریشه (عصب کشی) باشد. در این روش، عصب آسیب دیده از داخل دندان خارج شده و کانال های دندان تمیز و پر می شوند. این کار باعث کاهش درد و حفظ دندان می شود.

درمان حساسیت به مواد پرکننده

اگر علت درد دندان بعد از پر کردن به علت حساسیت به مواد پر کننده باشد، باید آن را با ماده دیگری جایگزین کرد. برای مثال، اگر حساسیت به آمالگام (پرکردگی نقره ای رنگ) وجود داشته باشد، می توان از کامپوزیت رزین (پرکردگی همرنگ دندان) استفاده کرد.

درمان آسیب به بافت های اطراف دندان

برای کاهش درد و التهاب ناشی از آسیب به بافت های اطراف دندان، می توان از داروهای ضد التهاب و مسکن های تجویز شده توسط دندانپزشک استفاده کرد. این داروها به کاهش تورم و درد کمک می کنند.

درمان فشار بر عصب دندان

درمان ریشه برای کاهش درد دندان بعد از پر کردن

اگر پرکردگی دندان بسیار نزدیک به عصب باشد و باعث فشار بر عصب و درد شدید شود، درمان ریشه (عصب کشی) ممکن است ضروری باشد. این روش باعث کاهش درد عصب دندان می شود.

درمان فوری درد دندان پر شده

برای تسکین فوری درد دندان پس از ترمیم، می توانید از روش های مانند داروهای مسکن، کمپرس سرد، دهانشویه نمکی، روغن میخک، اجتناب از مصرف مواد غذایی تحریک کننده استفاده کرد.

درد دندان پر شده بعد از چند ماه

اگر درد دندان بعد از ترمیم چند ماه طول بکشد، طبیعی نیست و ممکن است نشانه ای از یک مشکل جدی تر باشد. در حالی که حساسیت و درد مختصر در چند روز یا حتی چند هفته پس از پر کردن دندان ممکن است طبیعی باشد، اگر این درد پس از چند ماه ادامه یابد یا ناگهان شروع شود، باید به این مسئله توجه ویژه ای داشت. درد دندان بعد از پر کردن، پس از چند ماه می تواند به علت نشت مواد پر کننده، ترک خوردگی دندان، عفونت دندان یا آبسه باشد.

درد دندان پر شده بعد از چند سال

احساس درد و ناراحتی دندان بعد از ترمیم دندان با گذشت یک سال یا بیشتر، معمولاً نشانه ای از وجود یک مشکل جدی است و نیاز به بررسی توسط دندانپزشک دارد. در حالی که پر کردن دندان به منظور ترمیم و محافظت از آن انجام می شود، اما عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد درد و ناراحتی در دندان ترمیمی پس از گذشت مدت زمانی طولانی شوند. این درد به علت نشت یا ترک خوردن مواد ترمیمی، پوسیدگی دندان، تحلیل ریشه دندان، شکستن دندان، بیماری لثه و آبسه دندان است.

مراجعه به دندانپزشک برای درمان درد دندان پس از ترمیم

اگر یک یا چند سال بعد از ترمیم دندان، احساس درد و ناراحتی دارید. باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می تواند با استفاده از روش های مختلف، مانند بررسی کلینیکی و تصویربرداری یا عکس دندان، علت درد را شناسایی کرده و درمان مناسب را ارائه دهد.

جمع بندی

درد دندان بعد از پر کردن یک تجربه رایج و معمولاً موقتی است که می تواند به علت های مختلفی از جمله حساسیت دندان به دما، ارتفاع نادرست پرکردگی، التهاب عصب دندان، حساسیت به مواد پرکننده و یا آسیب به بافت های اطراف دندان ایجاد شود. مشورت با دندانپزشک و رعایت توصیه های او برای مراقبت از دندان ها، کلید اصلی برای مدیریت موفقیت آمیز درد پس از پر کردن دندان است.

سوالات متداول

چرا دندان بعد از پر کردن درد می کند؟

دندان ممکن است به دلیل حساسیت به مواد پرکننده، فشار زیاد روی دندان یا نزدیکی پرکردگی به عصب دچار درد شود. این درد معمولاً موقتی است.

درد دندان بعد از ترمیم چقدر طول می کشد؟

درد معمولاً چند روز تا چند هفته طول می کشد. اگر درد پس از این مدت ادامه داشت، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا درد بعد از پر کردن دندان طبیعی است؟

بله، احساس درد یا حساسیت خفیف پس از پر ترمیم دندان طبیعی است، اما درد شدید یا طولانی مدت نیاز به بررسی دارد.

چگونه می توانم درد دندان بعد از ترمیم را کاهش دهم؟

مصرف مسکن ها، استفاده از خمیردندان های مخصوص حساسیت و اجتناب از غذاهای سخت و گرم یا سرد می تواند به کاهش درد کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.